Mentális felkészülés az érettségire


Minden kihívás, aminek tétje van, és ami fontos nekünk stresszkeltő. Értelemszerűen az érettségi is az. Ha az érettségin nem érzel egészséges szorongást, az annak a jele, hogy vagy nem érdekel igazán a végeredmény, vagy el sem tudod képzelni, hogy sikerül.
A szorongás mértéke szerencsés esetben akkora, hogy serkenti a teljesítményt, ez az úgynevezett facilitáló (serkentő) szorongás, szerencsétlen esetben a szorongás mértéke akkora lehet, hogy már nem tudunk a feladatra összpontosítani, maga a szorongás uralja az elménket, ez az úgynevezett debilizáló, tehát butító szorongás.
Az érettségire a tantárgyi felkészülésen kívül érdemes lélekben is felkészülni, ehhez a fantáziánkat és a közösség támogató erejét vehetjük igénybe.
Biztosan emlékszel történelem tanulmányaidból, vagy művészettörténetből az ősember rituális táncaira, vagy a barlangrajzokra, amelyek korábbi sikeres vagy a vágyott kimenetelét jelenítették meg a mamut vadászatnak. Ezek a vadászatok nem voltak kevésbé kockázatos, és kisebb kihívások a közösség és az egyén számára, mint számodra az érettségi. Ugyan erre a mechanizmusra épül az, amit az alábbiakban elmondok neked:
Az érettségi folyamatának az osztálytársaiddal történő begyakorlása, – úgymint próbaérettségi dolgozat írása azonos feltételekkel, mint az érettségi, vagy egymás szóbeliztetése, – magát az érettségit, mint élethelyzetet hozza közelebb. Kevésbé lesz ismeretlen maga a szituáció, tehát kevésbé fog félelmet, szorongást kelteni. Kiváló gyakorlat az osztályfőnökötökkel vagy iskolapszichológusotokkal játszható játszunk érettségit című játék, melyben a tantermeteket használva eljátszhatjátok a szóbeli érettségit, mint vizsgázó és mint vizsgáztató egyaránt. Nagyon tanulságos a vizsgáztató szerepéből átélni a vizsgahelyzetet.
További segítség lehet az érettségi helyének a megtekintése egy-két héttel az érettségi előtt, valamint – a barlangrajzokra áttérve, – nagyon előnyös, ha kellemes ellazult állapotban elképzeled azt, amit az érettségin tapasztalni szeretnél. Azt képzeld el minél élénkebben, amire vágysz, hogy hogyan viselkedj és teljesíts. Képzeld el, hogy örülsz a tételnek, amit kihúztál. „Pont ezt szerettem volna húzni!”(De ne a konkrét tételt képzeld el, amit ki szeretnél húzni!) Képzeld el, ahogy az érettségi elnök és a szaktanár veled szemben ül és Te oldottan és magabiztosan válaszolsz.
És végül, ne akard azt, hogy egyáltalán ne szorongj. „A stressz az élet sava borsa.” (Sellye János) Az ősember sem kerülte a mamut vadászatot. Én sem írnám és Te sem olvasnád ezt a cikket, ha kerülte volna. Sehol se lennénk, – legfeljebb a fán – ha nem lett volna meg benne a bátorság és a kockázat keresés, akár az esetleges kudarc átélésére való hajlandóság is, és persze a felkészülés képessége.
Sikeres érettségit kívánok!
Pettkó-Szandtner András
A DSZC Kereskedelmi és Vendéglátóipari Technikum és Szakközépiskola iskolapszichológusa

Kérdésed van? Keress minket bizalommal!     felveszem a kapcsolatot

×